tirsdag 7. februar 2012

Ida's dans - Bokanmeldelse

Ida's dans:
Handlingen foregår i Høvik mellom 2001 og 2002. Ida er utrolig flink til å danse, men må slutte å danse fordi hun har fått leukemi (blodkreft). På grunn av leukemien får Ida et enda sterkere forhold til familie, venner og kjæreste. Spesielt et sterkt forhold til moren.

Bokas forside viser forlatte ballerinasko.
Det gjentas mye av det legene sier om Ida's leukemi. Hoveddelen handler for det meste om hva de skal gjøre med Ida, leukemien og moren som føler at hun ikke får hjulpet Ida når det smerter mest.

Dette står bak på boka:
"Å følge historien til 18 år gamle Ida og hennes siste 14 måneder av det vi kaller livet, gjorde noe med meg. Idas dans er en fabelaktig bok om kjærligheten til livet, om kjærligheten mellom to unge mennesker - og om en families kjærlighet til sin sterke, flotte datter."
- Jon Magnus, forfatter av Veien til Karslvogna.

Etter utgivelsen av boken har Gunhild Corwin fått en rekke tilbake meldinger fra leserne. Her er noen av dem:


"Tusen takk for boka Idas Dans. Den berørte meg og det er ikke bare en god bok - men en viktig bok."
- Ansgar Gabrielsen.

"Siden jeg var 6 år har jeg lest bøker. Aldri har hjertet brevet og tårene trillet 300 sider. Så vakker - så uendelig vakker kjærlighetshistorie."

"... Har nettopp lagt fra meg verdens vakreste bok, boken du ar skrevet om din tapre, nydelige datter, Ida. Tusen takk for en fantastisk bok."

"... Jeg har vært søvnløs i tre døgn, mer eller mindre. Men dette er ikke en anklage: Det er en berømmelse og en takk for å ha gitt en far et kurs i mulighetens prosess. Du har gitt med (og mange med meg) - en mental airbag til hjelp om døden slår sine tunge slag på vår port."

"... Hvilken bok skal jeg nå lese? Jeg har jo akkurat lest 'den beste av de beste'. Jeg har lest om kreft, sinne latter, sorg og død, men også om ubeskrivelig kjærlighet og kampvilje fra 'Team Corwin'".


Jeg synes selv at dette er en fantastisk, rørende bok. Jeg gråt en del på slutten. 

Les den og kjenn på følelsen.                                         

- Sarah

1 kommentar: