fredag 3. februar 2012

Bokanmeldelse av Dødslekene trilogien

Dødslekene:
Dette er en spennende bok om de tolv distriktene, Capitol og Panem. Alle disse stedene ligger over fortidens Nord- og Sør-Amerika. Boken er utrolig spennende og nesten umulig å legge fra seg, når du først har begynt å lese den. Da jeg leste boken kunne jeg ikke legge den fra, helt umulig. De to personene dette handler mest om (også kjent som hovedpersonene) heter Katniss Everdeen (oppkalt etter planten Katnissrot)  og (Peter) "Peeta" Mellark. Dette er en del av boka, også kjent som "baktekst":
Reglene for "Dødslekene" er enkle: Tjuefire deltakere sendes ut på en enorm utendørs arena som kan romme alt fra glohet ørken til frossen ødemark. I løpet av en sesong må deltakerne kjempe for livet. Den siste deltakeren som står levende igjen, vinner...
Dette sa Stephen King om boka "Umulig å legge fra seg ... jeg ble fullstendig hekta" Og dette sa Stephenie Meyer "Jeg ble så oppslukt av denne boka at jeg bare måtte fortsette å lese selv om jeg var ute til middag!".
DØDSLEKENE - BOKA ALLE SNAKKER OM!

Opp i flammer (Bok 2):
Da jeg hadde lest ferdig Dødslekene var mitt første spørsmål "Kan jeg få toeren?". Noen dager senere hadde jeg fått den. Og det samme skjedde som med eneren, jeg klarte ikke legge den fra meg. Jeg leste og leste. Den var jo enda bedre enn eneren! Bakteksten til "Opp i flammer": Mot alle odds vant Katniss og Peeta fra det lutfattige distrikt tolv de årlige Dødslekene. Men seieren ble deres gjennom å trosse det mektige og nådeløse Capitol, som tapte ansikt og autoritet. Det skjer ikke ustraffet ...

Fugl Føniks (Bok 3):
Fugl føniks er den tredje og siste boken i trilogien "Dødslekene". Den var utrolig bra skrevet! Jeg må innrømme det at jeg gråt en del når jeg nærmet meg slutten. Fordi slutten var veldig trist. Men nå skal jeg ikke røpe noe av handlingen. Bakteksten til Fugl føniks: Mitt navn er Katniss Everdeen. Hvorfor er jeg ikke død? Jeg skulle vært død ... Tredje og siste bind i de fantastiske, rystende og tankekvekkende Dødslekene-trilogien - en blodtørstig  variant av Robinson-ekspedisjonen; reality-TV med livet som innsats.

Så jeg ville anbefalt dere å lese trilogien. Fordi, trenger du en bok, eller to, eller tre. Les Dødslekene trilogien. Les den, og du vil aldri glemme denne fantastiske trilogien!
- Sarah

2 kommentarer: